سومین جلسه اکران و نقد فیلم خصوصی

نام فیلم:خط ویژه

کارگردان:مصطفی کیایی

خلاصه فیلم:داستان یک هکر کامپیوتر که به تازگی به صورت موقت از زندان آزاد شده قصد دارد به همراه خواهر و شوهر خواهرش مبلغ ۱۰ میلیارد تومان وام که قرار است به طور غیرقانونی توسط رئیس یک بانک به حساب یک مفسد اقتصادی واریز شود را در لحظه واریز به حساب خودشان منتقل کنند اما در حین انجام کار به دلیل جابجا شدن یک عدد این پول هنگفت به حساب دو جوان ساده میرود که در پی دریافت یک وام ۱۰ میلیون تومانی برای راه اندازی کسب و کارشان هستند.داستان طوری پیش می رود که این دو نفر نیز با بقیه همراه میشوند و …

بررسی فیلم توسط تماشاچیان:این فیلم نشان میدهد که مسائل مالی چقدر تأثیر گذار شده روی زندگی انسان ها حتی روی زندگی انسانها با یکدیگر تأثیر گذاشته.از نظر بیننده ها شخصیت های فیلم خاکستری بودن.لحن صحبت کردن شخصیت ها با یکدیگر اصلا جذاب نبود در واقع خیلی هم بد بود ولی اگر هم با لحن خوب با هم صحبت میکردن از واقعیت دور میشد چون الان در سطح جامعه اینجور افراد همینطوری که در فیلم نشون داده شده دیده میشوند. از نظر بیننده کسی که راحت ماشین میدزده و همه کار میکنه نمیتونه بخشش داشته باشه و این نقطه ی تناقض این فیلم بوده.این فیلم نشون میده طمع آدم ها زیاد شده.با اینکه سطح تحصیلات بالا میره طمعشون هم بالاتر میره و منتظرن همه چیز با اون مدرک زیر و رو بشه و یک شبه به همه چیز برسن و این طمع باعث میشه که حلال و حروم قاطی زندگی آدم ها بشه.حریم و حرمت ها توی این فیلم یه جور دیگه نمایش گذاشته شده و همه چیز خیلی عادی نمایش داده شده.فیلم بیانگر این بوده که این دسته از آدم ها که راحت میتونن ۱۰ میلیارد وام از بانک بگیرن اونقدر آدم دارن که اگر کسی جلوی اون ها بایسته و جلوشون رو بگیره خیلی راحت میتونن قضیه رو اونجور که دلشون میخواد تغییر بدهند و در نهایت همه رو با پول هاشون میخرن که باعثش طمع آدم هاست و اینکه به این حرف اعتماد و اعتقاد ندارند که باد آورده رو باد میبره.این فیلم نقد اجتماعی بود و کاملاً به واقعیت نزدیک.تماشاچیان براین باورند که هیچ کس نمیتونه کاری انجام بده و اینکه بقیه آدم ها هم خواسته و ناخواسته با آنها همراهند.از نظر یکی از تماشاچیان در این فیلم پول حلال در آوردن را مسخره کرده اند و همه چیز خیلی عادی شده و اینکه همه دارن خودشون رو گول میزنند.حتی توی فیلم سکانسی که راننده تاکسی از اوضاع زندگیش تعریف میکنه یکی از جوان ها در جواب میگه خدا خودش میرسونه و خودش به این حرف ایمان نداشته و فقط این حرف رو یاد گرفته و تو ذهنش باقی مونده و به عمل نرسیده و از همه جالب تر راننده تاکسی ست که پولی که آنها بهش دادن رو پذیرفته و به این فکر نکرده که این پول از کجا اومده.

آمار کلی از نظرات تماشاچیان در محورهای:

۱.اخلاق:اصلا هیچ نکته مثبتی در فیلم وجود نداشت و بی ادبی تمام در فیلم بارز بود.

۲.خانواده:تربیت درست خانواده نسبت به فرزندان چقدر میتونه تأثیرگذار باشه ولی شدت هوس و طمع به حدی بالاست که تربیت خانواده رو هم تحت تأثیر قرار میده.

۳.جامعه:از آسیب های بزرگ جامعه امروز همین نداشتن توانایی مالی و عدم دغدغه و تلاش برای درآمدزایی و عدم اعتماد به نفس و همینطور اعتماد به یکدیگر و از همه مهمتر اعتماد به پروردگار عالم.

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

  1. به نظرم نکات مثبت محتوایی فیلم :
    – این یک واقعیته که یک سری افراد سودجو از موقعیت و قدرت خودشون سو استفاده می کنن .
    – این تلنگر که با یه وام کوچیک برای این افراد سودجو میشه مشکل چندین نفر رو حل کرد .
    – در صورت استعدادیابی درست و اشتغال صحیح میشه جلوی خیلی از این مشکلات رو گرفت .
    نکات منفی :
    – درسته که افراد سودجو وجود دارند ولی اینکه تو فیلم در صحه آخر نشون میده که افراد خرد گرفتار شدن و اصل کاری به راهش ادامه داد یک سیاه نمایی خالص است . تعجب می کنم چطور بعضی این سیاه نمایی های واضح ، غیر منطقی و واقعا آسیب زا رو متوجه نمی شن اما توهمات و نظرات شخصی خودشون رو به عنوان سیاه نمایی به بعضی فیلم های دیگه برچسب می زنن .
    – همان طور که گفتید دیالوگ ها خیلی مودبانه و درست نبود . درسته که این افراد خلاف کار بودن ولی از قشر عادی مردم بودند . البته باید این رو هم پذیرفت که در ادبیات عمومی هم متاسفانه این دیالوگ ها دیده میشن .
    -نشان دادن نقش و اهمیت پول در حل مشکلات مردم به کشل کاملا اغراق شده ای . در ست است که پول خیلی از مشکلات رو می تونه حل کنه اما اینکه بگیم حلال همه مشکلات هستش و وقتی پول نداریم هیچ کاری نمی تونیم بکنیم درست نیست . به نظرم این حس در فیلم به مخاطب منتقل میشه.
    در کل نکات مثبت این در مقابل نکات منفی آن تقریبا صفر است . چون این نکات مثبت رو خیلی بهتر و شایسته تر هم می تونستن نشون بدن اما مثل اینکه هدف چیز دیگه ای بوده .

  2. خیلی فیلم هیجانی بود.اوج و فرود های زیادی داشت که باعث میشد خسته کننده نشه و جذاب باشه…در مورد موضوعشم یه طوری احساسات آدمی رو تحریک میکرد یه طوری که تو باهاش هم راستا بشی چون تو دل جامعه بود .شخصیت آدماش شخصیت ادمای اطرافت بودن ادمایی که هر روز میبینیشون و باهاشون زندگی میکنی بخاطر همین مسیله تو بهشون نا خوداگاه نزدیک میشی و بحثی که پیش میاد اینه که حالا با این وضع مقصدی که تو رو داره بهش میرسونه کجاست …
    مقصد این جا بود : تو یک مغلوب با افتخاری اگر و تنها اگر سر جای خودت ساکت نشینی ولی به هرحال تو یه مغلوبی چون هر چقدر هم زور بزنی باز کسانی هستن که قدرتشوون خیلی بالاتره.
    و سوال از شما . اول: میتونین اثبات کنین یک دزد نمیتونه بخشش داشته باشه؟ دزدی در شرایط پیش میاد . بخشش هم.
    دوم: واقعا کسی که تا به این حد میتونه فساد مالی داشته باشه نمیتونه خیلی راحت کار های دیگه ای انجام بده ؟ از جمله همین اجیر کردن آدم ها رو؟

    1. انصاف در ابن فیلم این بود که در اخر هر دو طرف گرفتار میشدن . چون به هر حال بار کج به منزل نمیرسه … غالب و مغلوب داشت در حالی که در عدل الهی هر دو مغلوبن